Wybierz dostępną opcję e‑konsultacji – możesz zgłosić się z konkretną
przypadłością, wskazać lek, którego potrzebujesz lub zamówić wizytę ogólną.
Wypełnij formularze, dołącz dokumentację medyczną i opłać usługę.
Teleporada zostanie udzielona telefonicznie.
E‑receptę otrzymasz, jeśli przedstawisz wymaganą dokumentację medyczną, jeśli będą ku temu wskazania wynikające z analizy Twojego
stanu zdrowia i wyłącznie w przypadku, gdy dany lek może być przepisany podczas teleporady oraz przez lekarza innego niż lekarz
prowadzący. Wystawioną e‑receptę będziesz mógł zrealizować w dowolnej aptece.
Co to jest e‑recepta?
Erecepta to elektroniczny odpowiednik standardowej papierowej recepty. Od 2020 roku pracownicy medyczni mają
obowiązek wystawiania recept w wersji elektronicznej. Erecepta może być wystawiona zarówno
podczas wizyty w stacjonarnej placówce medycznej jak i podczas teleporady. Każda erecepta
zawiera informacje dotyczące przepisanego leku oraz dane pacjenta. Po jej wystawieniu pacjent
otrzymuje SMS oraz email z 4‑cyfrowym kodem niezbędnym do wykupienia leku.
Jak zrealizować receptę otrzymaną online?
E‑receptę można zrealizować w każdej aptece, bez względu na to, czy została wystawiona podczas
teleporady czy podczas wizyty w gabinecie lekarskim. Wystarczy podać farmaceucie numer PESEL
i 4‑cyfrowy kod otrzymany SMSem.
Kto może wystawić e‑receptę?
Osoby uprawnione do wystawiania e‑recept to: lekarz, lekarz dentysta, pielęgniarka, położna, felczer
i starszy felczer oraz farmaceuta.
Czy e‑recepta online jest legalna? Czy może być wystawiona na odległość?
Tak, e‑recepta może być wystawiona zarówno w trakcie wizyty w placówce medycznej, jak i podczas
konsultacji na odległość przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych np. w formie
rozmowy telefonicznej lub rozmowy wideo.
Co znajduje się na e‑recepcie? Jak wygląda e‑recepta?
Recepta online to dokument elektroniczny. Mimo cyfrowego charakteru posiada wszystkie elementy
tradycyjnej recepty m.in.: informacje dotyczące przepisanych leków (nazwa, dawkowanie, ilość
opakowań, skład leku recepturowego), dane osoby wystawiającej receptę i pacjenta, datę wystawienia i realizacji
e‑recepty. Ważnym elementem elektronicznej recepty jest 4‑cyfrowy kod, który umożliwia wydanie
leku w aptece.
E‑recepta ma wiele zalet – to wygodne rozwiązanie zarówno dla pacjenta, jak również dla personelu
medycznego i farmaceutów. Informacje w formie elektronicznej są czytelne (nie ma obaw o trudność
w odczytaniu danych z papierowej wersji), co eliminuje ewentualne pomyłki w wydawaniu leków. Nie
ma też obaw o jej utratę, bo samą e‑receptę oraz kod niezbędny do wykupienia leków można zawsze
zweryfikować w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).
E‑recepta – ile leków i ile opakowań można przepisać na jednej e‑recepcie?
Na jednej e‑recepcie można przepisać jeden produkt leczniczy, wyrób medyczny lub środek
spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego – po jednym lub więcej opakowań. Jedna e‑recepta
jest po prostu odpowiednikiem jednej pozycji na recepcie papierowej.
Realizacja e‑recepty – jak wykupić leki z recepty online?
Po otrzymaniu wiadomości SMS z kodem e‑recepty możesz ją zrealizować w dowolnej
aptece – od 8 stycznia 2020 roku wszystkie apteki mają obowiązek realizacji recept elektronicznych.
Wystarczy podać farmaceucie numer PESEL i kod recepty.
Czy muszę od razu wykupić całą e‑receptę?
Jeżeli na recepcie online jest wypisane więcej niż jedno opakowanie leku, nie trzeba od razu
realizować jej w całości. Można wykupić tylko część opakowań, a pozostałe w innym terminie nie
przekraczającym terminu realizacji e‑recepty. Po pozostałe opakowania należy udać się do tej samej
apteki, w której zostało wykupione pierwsze opakowanie.
Jeżeli e‑recepta jest ważna dłużej niż miesiąc, wówczas w ciągu pierwszych 30 dni należy wykupić
pierwsze opakowanie. Jeżeli zrobisz to później, farmaceuta wyda mniejszą ilość leku, proporcjonalnie
do liczby dni, które upłynęły od daty wystawienia recepty lub terminu „realizacja od”, widniejącego
na elektronicznej recepcie.
Czy wszystkie leki wypisane na e‑recepcie muszę wykupić w tej samej aptece?
Nie, różne leki z tej samej e‑recepty można wykupić w różnych aptekach. Nie ma potrzeby szukania
jednej apteki, w której dostępne będą wszystkie przepisane leki. Należy jednak pamiętać, że po
pozostałe opakowania danego leku należy udać się do tej samej apteki, w której zostało wykupione
pierwsze opakowanie tego leku.
Kto może zrealizować e‑receptę? Kto może wykupić leki przepisane na e‑recepcie?
E‑receptę może zrealizować pacjent osobiście oraz każda osoba, która zna PESEL pacjenta oraz
4‑cyfrowy kod e‑recepty.
Ile ważna jest recepta online? Jak sprawdzić ważność e‑recepty?
Jeśli nie podano daty realizacji, wówczas e‑recepta ważna jest 30 dni od daty wystawienia.
Warto jednak pamiętać, że recepta na antybiotyki jest ważna 7 dni.
Jeżeli jednak zaznaczono inną datę realizacji, wówczas informacja o tym znajduje się na
e‑recepcie w polu „data realizacji od...”. Dopiero od tej daty można wykupić przepisane leki.
Informacje o terminie realizacji pacjent może sprawdzić logując się do swojego Internetowego Konta
Pacjenta (IKP).
Czy da się przedłużyć termin ważności e‑recepty?
Pacjent może wykupić leki w późniejszym terminie tylko w przypadku, gdy zaznaczono konkretną
datę, od której recepta online może zostać zrealizowana.
Czy pacjent ma wgląd do swojej historii recept?
Tak, po zalogowaniu do swojego Internetowego Konta Pacjenta (IKP) na stronie pacjent.gov.pl,
pacjent ma dostęp do wszystkich wystawionych recept, łącznie z informacją o dacie ich wystawienia i
realizacji.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) – co to jest?
To bezpłatne cyfrowe narzędzie systemu e‑zdrowie, które umożliwia gromadzenie informacji
dotyczących zdarzeń medycznych (np. odbyte wizyty, wystawione e‑recepty). Każdy pacjent może
uzyskać dostęp do swojego IKP, logując się na platformie pacjent.gov.pl.
Czy muszę zakładać Internetowe Konto Pacjenta (IKP), aby dostać e‑receptę?
Żeby skorzystać z teleporady w receptomat.pl, nie musisz być aktywnym użytkownikiem
Internetowego Konta Pacjenta (IKP). IKP posiada jednak każda osoba, która ma numer PESEL. Do
zalogowania się do IKP potrzebujesz profilu zaufanego. W IKP znajdziesz Twoje e‑recepty i historię
leczenia. Masz także możliwość nadania placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu, u którego
odbywasz teleporadę, dostępu do IKP, a co za tym idzie do historii leczenia i wystawionych e‑recept.
To poprawi jakość świadczonych usług i zwiększy efektywność leczenia.
Recepta papierowa zamiast elektronicznej – w jakich sytuacjach?
Od 2020 roku pracownicy medyczni mają obowiązek wystawiania recept w formie elektronicznej. Istnieją jednak
sytuacje, w których dopuszczalne jest wystawienie recepty papierowej. Chodzi o brak dostępu do
systemu e‑zdrowie (np. podczas wizyty domowej lub awarii systemu), recepty transgraniczne,
recepty dla osób o nieustalonej tożsamości oraz recepty na produkt leczniczy nieposiadający
pozwolenia na dopuszczenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i sprowadzany z
zagranicy.
Czy mogę nie otrzymać e‑recepty?
Możesz nie otrzymać e‑recepty na lek, jeżeli nie będzie wskazań do jego stosowania
lub pojawią się przeciwwskazania, jeśli nie przedstawisz wymaganej dokumentacji medycznej, jeśli lek nie jest
dostępny do ordynowania w drodze teleporady lub jeśli może go przepisać wyłącznie lekarz prowadzący.
Co zrobić, jeżeli okaże się, że recepta została nieprawidłowo wystawiona?
Jeśli na e‑recepcie pojawi się błąd, którego korekty w aptece nie przewidują przepisy (np. błędna
nazwa leku), nie ma możliwości jej poprawienia. Pracownik medyczny, który wystawił e‑receptę, musi ją anulować
oraz wystawić nową.
E‑recepta na receptomat.pl – jak ją otrzymać?
Po wejściu lub zalogowaniu się do portalu lub aplikacji wybierz dostępną opcję e‑konsultacji –
możesz zgłosić się z konkretną przypadłością, wskazać lek, którego potrzebujesz lub zamówić wizytę
ogólną. Po wypełnieniu formularza, zostaniesz poproszony o dokonanie płatności za usługę za
pośrednictwem systemu płatności internetowych. Po zaksięgowaniu płatności, poprosimy Cię o
wypełnienie szczegółowego formularza i dołączenie dokumentacji medycznej. Pracownik medyczny zadzwoni
do Ciebie w celu przeprowadzenia wywiadu medycznego i pozyskania dodatkowej dokumentacji
medycznej oraz przekaże Ci zalecenia. W przypadku wystawienia e‑recepty otrzymasz
wiadomość SMS z kodem do jej realizacji. W aptece pokaż kod oraz podaj swój nr PESEL, aby
zrealizować receptę.
Receptomat.pl – ile kosztuje konsultacja (z możliwością otrzymania recepty online)?
Ceny konsultacji znajdziesz w Cenniku umieszczonym w stopce strony.
Czy przed teleporadą muszę dostarczyć dokumentację medyczną?
W niektórych przypadkach dostarczenie dokumentacji medycznej jest konieczne, bez niej lekarz nie będzie
mógł wystawić recepty. Każdy formularz zawiera pole umożliwiające dołączenie dokumentacji medycznej.
Jeśli jej nie dołączysz, a pracownik medyczny uzna, że jest to konieczne, poprosi Cię o jej dosłanie.
Zalecamy aby dołączać dokumenty podczas wypełniania formularza medycznego, usprawni to przebieg konsultacji.
Dlaczego w trakcie teleporady poproszono mnie o przesłanie dodatkowych załączników?
W trakcie teleporady możesz zostać poproszony zgodnie ze wskazaniami medycznymi o przesłanie: dokumentacji medycznej
potwierdzającej stosowanie leku, zaświadczenia od specjalisty, wyników badań lub wypisu ze szpitala. Możesz zostać poproszony również
o przesłanie fotografii zmian skórnych (także tych zlokalizowanych na intymnych częściach ciała) lub innych
pomocniczych zdjęć, np. zdjęcia gardła w przebiegu infekcji, zdjęcia wyniku testu antygenowego. Fotografie
to element badania weryfikujący rozpoznanie. Dokumentacja zdjęciowa weryfikowana jest
w trosce o Twoje zdrowie oraz bezpieczeństwo.
Jak długo będę czekał na konsultację po e‑receptę?
Czas realizacji teleporady jest uzależniony od liczby oczekujących na konsultację pacjentów oraz ewentualnych limitów
w wystawianiu e-recept, które obowiązują pracowników medycznych. Dokładamy wszelkich starań, by czas realizacji
teleporady, która może zakończyć się wystawieniem e-recepty, e-zwolnienia lub e-skierowania wynosił do 24 godzin.
Status teleporady można sprawdzić w Panelu Pacjenta.
Błąd lub nieprawidłowo wystawiona e‑recepta – co zrobić?
Sprawdź w Panelu Pacjenta, jakie dane zostały podane, lub jaki lek został wybrany. Jeśli coś się nie
zgadza, wyślij do nas wiadomość za pośrednictwem
formularza kontaktowego -
podaj imię, nazwisko, datę konsultacji oraz opisz, na czym polega problem.
E‑recepta – jak sprawdzić kod? Jak odzyskać kod e‑recepty?
Informację o wystawionej recepcie online możesz sprawdzić w Panelu Pacjenta lub logując się do
swojego Internetowego Konta Pacjenta (IKP) na platformie pacjent.gov.pl.
W jaki sposób mogę zapłacić za teleporadę?
Za konsultację zapłacisz za pośrednictwem systemu płatności online TPay, Przelewy24 lub PayPo -
odroczona płatność.
Kontynuuję leczenie tym samym lekiem. Czy muszę każdorazowo wypełniać formularz?
Tak, za każdym razem należy wypełnić formularz.
Czy muszę zakładać konto? Czy mogę otrzymać e‑receptę bez rejestracji?
Tak, konieczne jest założenie konta w naszym serwisie. To ważne z punktu widzenia bezpiecznego
przechowywania danych osobowych oraz weryfikacji tożsamości podczas teleporady i
wystawiania e‑recept.
Dlaczego usługa jest płatna?
Podmiot leczniczy Rapiomed Group Sp. z o.o. nie posiada umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia,
dlatego teleporady nie są refundowane przez NFZ.
Nie mogę znaleźć leku, którego potrzebuję. Co mam zrobić?
Rozpocznij teleporadę, wybierając przypadłość powiązaną z lekiem, którego potrzebujesz lub
opcję teleporady ogólnej. Wypełniając formularz, poinformuj o poszukiwanym leku.
Pamiętaj, że o wyborze leku dla pacjenta zawsze decyduje osoba uprawniona do wystawienia recepty.
Recepty na niektóre leki nie można otrzymać w drodze teleporady, bez kontroli lekarza prowadzącego,
i wówczas nie ma także możliwości wyboru z listy. Są to m.in. leki niosące możliwość uzależnienia
i leki psychotropowe (w tym preparaty wskazane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 11 września 2006 r.
w sprawie środków odurzających, substancji psychotropowych, prekursorów kategorii 1 i preparatów
zawierających te środki lub substancje).
Czy apteka zrealizuje e‑receptę z serwisu receptomat.pl?
Od 8 stycznia 2020 r. wystawianie recept w postaci elektronicznej jest obowiązkowe. Można je
zrealizować w każdej aptece, bez względu na to, w jakim podmiocie zostały wystawione.
Jak odzyskać zapomniane hasło?
Wystarczy, jeśli na ekranie logowania klikniesz odnośnik "Przypomnij hasło", a potem będziesz
postępować zgodnie z instrukcjami.