ADHD u dzieci – objawy, diagnoza, leczenie

ADHD u dzieci

Najważniejsze informacje:

  • ADHD jest jednym z najczęściej występujących zaburzeń rozwojowych o podłożu neurologicznym, które objawia się problemami z koncentracją, impulsywnością i nadmierną aktywnością. Objawy wykraczają poza normy rozwojowe i utrudniają codzienne funkcjonowanie dziecka. Choroba nie wynika z lenistwa ani złego wychowania.
  • Przyczyny ADHD są złożone i najczęściej wynikają z czynników genetycznych, neurobiologicznych oraz wpływu środowiska (np. komplikacje okołoporodowe, ekspozycja na toksyny i substancje psychoaktywne, stres w ciąży).
  • Wyróżnia się trzy podtypy ADHD: z przewagą nieuwagi (ADHD-I), nadruchliwości i impulsywności (ADHD-HI) oraz typ mieszany (ADHD-C), który jest najczęstszy.
  • Dziecko nadpobudliwe ma trudności z koncentracją, jest impulsywne i bardzo ruchliwe. Objawy muszą występować w co najmniej dwóch środowiskach (np. dom i szkoła) i utrzymywać się przez minimum 6 miesięcy.
  • Diagnozę ADHD stawia zespół specjalistów (psycholog, psychiatra, nauczyciele) na podstawie wywiadów, obserwacji i testów. Leczenie obejmuje terapię behawioralną, wsparcie psychologiczne, a w razie potrzeby farmakoterapię.

Gdy dziecko nie potrafi usiedzieć w miejscu, przerywa innym, ma trudności z koncentracją czy nie wykonuje poleceń, rodzice i nauczyciele tłumaczą to brakiem wychowania, nieposłuszeństwem czy „złym charakterem”. Tymczasem takie zachowania mogą być objawem zaburzenia neurorozwojowego, jakim jest ADHD. W tym przypadku nie chodzi o lenistwo, złośliwość czy bunt, lecz o rzeczywiste trudności funkcjonowania mózgu. Dowiedz się, na czym polega ta choroba, jakie są pierwsze objawy ADHD i jak wygląda leczenie.

Co to jest ADHD u dzieci?

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder), to jedno z najczęstszych zaburzeń zachowania występujących u dzieci. Objawia się trwałymi trudnościami w zakresie uwagi, impulsywności i nadmiernej aktywności ruchowej, które wykraczają poza normy rozwojowe dla danego wieku.

ADHD nie wynika z lenistwa, złego wychowania czy braku motywacji. Jest to zaburzenie psychiczne o podłożu biologicznym, wynikające z nieprawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, w szczególności obszarów mózgu odpowiedzialnych za kontrolę impulsów, koncentrację i planowanie działań. Dzieci z ADHD często mają trudności w codziennym funkcjonowaniu – w szkole, w relacjach z rówieśnikami, w domu, co może prowadzić do problemów emocjonalnych i obniżonego poczucia własnej wartości.

Przejdź e-konsultację i zapytaj o e-receptę na Twoje leki

Szacuje się, że ADHD występuje u około 5-7% dzieci w populacji ogólnej, a u około 60% dzieci objawy utrzymują się w dorosłości, choć mogą ulegać zmianie w formie i intensywności. Najczęściej diagnoza stawiana jest w wieku 6-9 lat, czyli w okresie rozpoczęcia nauki szkolnej, gdy wymagana jest zdolność koncentracji, planowania i samokontroli.

Rodzaje ADHD u dzieci

Zgodnie z klasyfikacją DSM-5 Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (APA) wprowadza rozróżnienie na trzy podtypy ADHD u dzieci:

  • ADHD z przewagą deficytu uwagi (ADHD-I) – dominują tu objawy nieuwagi, takie jak trudności z koncentracją, zapominanie, rozpraszanie się, problemy z organizacją i wykonywaniem zadań. Objawy nadruchliwości i impulsywności są niewielkie lub nieobecne;
  • ADHD z przewagą nadaktywności-impulsywności (ADHD-HI) – przeważają objawy nadruchliwości i impulsywności, takie jak nadmierna ruchliwość, trudności z pozostaniem w miejscu, impulsywne działania bez zastanowienia. Objawy nieuwagi są mniej widoczne;
  • ADHD typu mieszanego (ADHD-C) – występują jednocześnie objawy zarówno nieuwagi, jak i nadruchliwości oraz impulsywności. Jest to najczęstszy podtyp diagnozowany u dzieci.

W DSM-5 kryteria diagnostyczne dopuszczają rozpoznanie ADHD do 12. roku życia, a objawy muszą występować w co najmniej 2 środowiskach i powodować istotne zaburzenia funkcjonowania dziecka.

W klasyfikacji ICD-10 ADHD jest ujęte pod nazwą zespołu hiperkinetycznego (F90) i traktowane jako jedno zaburzenie, bez wyraźnego rozróżnienia podtypów. Kryteria ICD-10 wymagają obecności objawów nadruchliwości, impulsywności oraz zaburzeń uwagi, które muszą pojawić się przed 7. rokiem życia i utrzymywać się przez co najmniej 6 miesięcy, powodując istotne zaburzenia funkcjonowania dziecka w co najmniej dwóch środowiskach (np. w domu i w szkole).

ICD-10 wyróżnia jednak podkategorie:

  • F90.0 Zaburzenie aktywności i uwagi – typowy zespół hiperkinetyczny z objawami nadruchliwości i deficytu uwagi;
  • F90.1 Hiperkinetyczne zaburzenie zachowania – ADHD współistniejące z zaburzeniami zachowania;
  • F90.8 Inne zaburzenia hiperkinetyczne – rzadziej spotykane odmiany.

W praktyce ICD-10 skupia się na podtypie mieszanym, gdzie występują jednocześnie objawy nadruchliwości, impulsywności i nieuwagi

Skąd się bierze ADHD u dzieci – przyczyny i czynniki ryzyka

ADHD to zaburzenie o złożonej i wieloczynnikowej etiologii. Nie istnieje jedna konkretna przyczyna jego występowania. Obecne dane naukowe wskazują na silne powiązania genetyczne, jak również wpływ czynników środowiskowych oraz nieprawidłowości w rozwoju mózgu.

  • Czynniki genetyczne – ryzyko zachorowania wzrasta kilkukrotnie, jeśli jedno z rodziców lub rodzeństwo również ma ADHD. Zidentyfikowano wiele genów potencjalnie związanych z neuroprzekaźnictwem (zwłaszcza dopaminowym), których zmiany mogą wpływać na występowanie objawów.
  • Czynniki neurobiologiczne – nieprawidłowości w strukturze i funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego. Istotną rolę odgrywa też zaburzony metabolizm neuroprzekaźników, takich jak dopamina i noradrenalina, które odpowiadają za regulację uwagi, emocji i zachowania.
  • Czynniki środowiskowe i okołoporodowe, takie jak niska masa urodzeniowa i wcześniactwo, powikłania w czasie ciąży i porodu (niedotlenienie okołoporodowe, infekcje wewnątrzmaciczne), ekspozycja płodu na alkohol, nikotynę, narkotyki lub toksyny środowiskowe (np. ołów), długotrwały stres matki w ciąży.
  • Czynniki psychospołeczne – niestabilna sytuacja rodzinna, przemoc domowa, zaniedbanie emocjonalne, jak również nadmierne obciążenia emocjonalne i deficyty stymulacji poznawczej we wczesnym dzieciństwie.

Objawy ADHD u dzieci

Pierwsze symptomy ADHD mogą pojawiać się już u dzieci w wieku przedszkolnym, choć pełna manifestacja objawów najczęściej następuje w środowisku szkolnym, gdzie wymagania poznawcze, społeczne i emocjonalne znacząco rosną. Objawy nadpobudliwości są zazwyczaj podzielone na trzy kategorie:

  • nieuwaga – przejawia się trudnościami w skupieniu się na szczegółach i częstym popełnianiem błędów wynikających z niedbałości. Pojawiają się zaburzenia koncentracji podczas zadań, gier czy rozmów – dziecko sprawia wrażenie, jakby nie słuchało, mimo że patrzy na rozmówcę. Ma problemy z organizacją codziennych aktywności, gubi potrzebne przedmioty, unika zadań wymagających wysiłku umysłowego, a jego uwaga łatwo ulega rozproszeniu przez bodźce z otoczenia. Często też zapomina o obowiązkach, co utrudnia mu codzienne funkcjonowanie;
  • nadpobudliwość (hiperaktywność) – przejawia się przede wszystkim trudnością w spokojnym siedzeniu. Dziecko niemal nieustannie się wierci, przemieszcza się, wstaje z miejsca nawet wtedy, gdy oczekuje się od niego spokoju. W nieodpowiednich sytuacjach potrafi biegać lub się wspinać, często działa impulsywnie, jakby było „napędzane przez motor”. Ma także trudność w zachowaniu ciszy – mówi dużo i szybko, przerywa innym, komentuje, zanim jeszcze ktoś skończy mówić;
  • impulsywność – objawia się działaniem bez zastanowienia – dziecko odpowiada, zanim usłyszy całe pytanie, przerywa rozmowy lub zabawy innych, nie potrafi czekać na swoją kolej. Często wtrąca się w aktywności rówieśników i podejmuje decyzje bez przewidywania konsekwencji, co może prowadzić do konfliktów i nieporozumień.

Aby zdiagnozować ADHD u dziecka, objawy muszą występować w co najmniej 2 środowiskach (np. w domu i w szkole), przez minimum 6 miesięcy, a także powodować istotne trudności w funkcjonowaniu.

Pobierz aplikację
Pobierz aplikację

Receptomat w telefonie!

Objawy ADHD u dzieci w różnych grupach wiekowych

ADHD objawia się w różny sposób w zależności od wieku dziecka, zmieniając swój obraz wraz z rozwojem i dojrzewaniem.

  • Wiek przedszkolny (3-5 lat) – dominują objawy nadruchliwości. Dziecko jest bardzo aktywne fizycznie, niemal bez przerwy biega, wspina się, trudno mu usiedzieć w miejscu. Szybko zmienia zainteresowania i ma trudności w uczestniczeniu w zajęciach grupowych. Często pojawiają się także problemy ze snem, zasypianiem oraz wybuchy złości i intensywne reakcje emocjonalne.
  • Wiek szkolny (6-12 lat) – objawy ADHD stają się coraz bardziej widoczne. Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi na lekcjach, łatwo się rozprasza, zapomina o przyborach szkolnych, zadaniach domowych czy terminach. Nie potrafi długo pracować w skupieniu, co przekłada się na wyniki w nauce – często są one niższe, mimo prawidłowego potencjału intelektualnego. Pojawia się nadmierna impulsywność w kontaktach z rówieśnikami, co prowadzi do częstych konfliktów.
  • Okres dojrzewania (13-18 lat) – nadruchliwość może ulec zmniejszeniu, jednak utrzymują się trudności z koncentracją i organizacją. Nastolatki z ADHD podejmują często impulsywne decyzje i angażują się w ryzykowne zachowania, takie jak prowadzenie pojazdów bez doświadczenia czy eksperymentowanie z używkami. Pojawiają się problemy w relacjach interpersonalnych i emocjonalnych, a także obniżona samoocena i trudności z planowaniem przyszłości oraz podejmowaniem długofalowych decyzji.

Różnice w objawach ADHD u chłopców i dziewczynek

ADHD występuje zarówno u chłopców, jak i dziewczynek, jednak objawy często różnią się formą i intensywnością.

  • Chłopcy częściej wykazują objawy nadpobudliwości i impulsywności. Przejawia się to w zachowaniach gwałtownych, głośnych, trudnych do przeoczenia, co zwiększa szansę na wczesną diagnozę.
  • Dziewczynki częściej wykazują przewagę objawów nieuwagi. Są ciche, zamyślone, zapominalskie, co sprawia, że ich trudności bywają bagatelizowane lub błędnie przypisywane cechom osobowości. Często cierpią z powodu współwystępujących zaburzeń nastroju lub lękowych.

Różnice te są ważne zarówno diagnostycznie, jak i terapeutycznie. Dziewczynki mogą wymagać innej formy wsparcia psychologicznego, często bardziej skupionej na emocjach i relacjach.

Diagnoza ADHD – testy i narzędzia do oceny

Rozpoznanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi opiera się na kompleksowej ocenie klinicznej dziecka. Proces diagnostyczny nie sprowadza się do jednego testu, lecz obejmuje wieloetapowe badanie funkcjonowania dziecka w różnych obszarach życia. Jego celem jest nie tylko potwierdzenie obecności objawów ADHD, ale też zróżnicowanie od innych możliwych trudności w funkcjonowaniu.

Kto diagnozuje ADHD u dziecka? Kiedy zgłosić się do specjalisty?

Diagnozą ADHD zajmują się wykwalifikowani specjaliści:

  • psychiatrzy dzieci i młodzieży;
  • psycholodzy kliniczni;
  • neurologowie dziecięcy, często we współpracy z pedagogami, terapeutami i nauczycielami.

Do specjalisty warto zgłosić się, gdy u dziecka przez dłuższy czas utrzymują się trudności takie jak:

  • chroniczna nieuwaga i problemy z koncentracją;
  • nadmierna ruchliwość i impulsywność;
  • kłopoty w nauce i relacjach społecznych;
  • trudności w organizacji codziennych obowiązków.

Diagnoza ADHD u dzieci – od ilu lat można ją postawić?

Rozpoznanie ADHD można rozważać już u dzieci w wieku 4-5 lat, jednak pełna diagnoza stawiana jest zwykle w wieku 6-9 lat, gdy wymagania szkolne uwidaczniają trudności dziecka. U dzieci młodszych konieczna jest ostrożna ocena, ponieważ wiele zachowań typowych dla ADHD może mieścić się jeszcze w granicach normy rozwojowej.

Jak wygląda diagnostyka ADHD u dzieci?

1. Wywiad kliniczny z rodzicami/opiekunami

Podstawą procesu diagnostycznego jest szczegółowa rozmowa z rodzicami lub opiekunami dziecka. Zbierane są informacje dotyczące przebiegu rozwoju dziecka, zachowania w domu, trudności funkcjonalnych, historii medycznej, sytuacji rodzinnej oraz dotychczasowego funkcjonowania w środowisku społecznym i edukacyjnym. Wywiad koncentruje się również na czasie pojawienia się objawów, ich nasileniu oraz sytuacjach, w których występują.

2. Współpraca z nauczycielami / analiza dokumentacji z placówek edukacyjnych

ADHD objawia się w różnych środowiskach, dlatego ważne jest zebranie danych od nauczycieli lub specjalistów pracujących z dzieckiem w szkole bądź przedszkolu. Może to mieć formę rozmowy, wypełnienia kwestionariuszy lub analizy opinii i dokumentacji z poradni psychologiczno-pedagogicznych. Szczególną uwagę zwraca się na funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej, koncentrację, impulsywność, organizację pracy i zachowanie podczas zajęć.

3. Obserwacja zachowania dziecka

Obserwacja może być prowadzona zarówno w warunkach gabinetowych, jak i (w razie potrzeby) w naturalnym środowisku, np. w klasie szkolnej. Specjaliści analizują koordynację ruchową, zdolność zapamiętywania i koncentracji, reakcje emocjonalne, interakcje społeczne oraz sposób wykonywania zadań.

4. Standaryzowane narzędzia diagnostyczne

W procesie diagnozy wykorzystuje się kwestionariusze i skale oceny, które są wypełniane przez rodziców, nauczycieli i/lub specjalistów. Najczęściej stosowane narzędzia to:

  • Conners 3,
  • Vanderbilt ADHD Diagnostic Rating Scale,
  • ADHD-RS (ADHD Rating Scale).

Narzędzia te pomagają w obiektywnej ocenie częstotliwości i intensywności objawów oraz ich wpływu na codzienne funkcjonowanie.

5. Testy neuropsychologiczne

W uzasadnionych przypadkach przeprowadzane są testy oceniające funkcje poznawcze, uwagę, impulsywność oraz funkcje wykonawcze (czyli zdolność do planowania, kontroli zachowania i adaptacji). Mogą to być:

  • test Stroopa,
  • Continuous Performance Test (CPT),
  • NEPSY (bateria testów neuropsychologicznych dla dzieci).

Testy pozwalają zobiektywizować trudności i różnicować ADHD od innych zaburzeń o podobnym obrazie klinicznym.

6. Analiza funkcjonowania rozwojowego i emocjonalno-społecznego

Diagnoza ADHD uwzględnia także ocenę psychoruchowego rozwoju dziecka oraz jego funkcjonowania poznawczego i społeczno-emocjonalnego. Istotne jest rozpoznanie ewentualnych współwystępujących trudności, takich jak problemy z regulacją emocji, niskie poczucie własnej wartości czy trudności adaptacyjne.

7. Wykluczenie innych przyczyn trudności

Objawy ADHD mogą być zbliżone do symptomów innych zaburzeń, dlatego konieczne jest ich wykluczenie. W procesie diagnostycznym uwzględnia się m.in. możliwość:

  • zaburzeń lękowych i depresji;
  • zaburzeń ze spektrum autyzmu;
  • zaburzeń snu;
  • trudności sensorycznych;
  • specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji, dyskalkulii);
  • padaczki;
  • problemów zdrowotnych (np. wady słuchu lub wzroku);
  • trudności wynikających z sytuacji rodzinnej lub traum.

W niektórych przypadkach wskazane są dodatkowe badania specjalistyczne, takie jak EEG, konsultacje okulistyczne, badanie słuchu czy ocena logopedyczna.

Diagnoza ADHD na NFZ i prywatnie – ile kosztuje diagnoza?

Diagnoza ADHD na NFZ jest bezpłatna, ale czas oczekiwania na wizytę u specjalisty może być długi. Odbywa się zwykle w poradniach zdrowia psychicznego lub poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Prywatnie diagnoza przebiega szybciej, ale wiąże się z dodatkowymi kosztami, rzędu 500-1500 zł, w zależności od placówki, zakresu badań i doświadczenia diagnostów. W skład prywatnej diagnozy zwykle wchodzi zwykle:

  • pakiet konsultacji psychologiczno-psychiatrycznych;
  • testy i kwestionariusze;
  • opinia diagnostyczna z zaleceniami do dalszego postępowania.

Leczenie ADHD u dzieci

Leczenie ADHD powinno być wieloaspektowe i indywidualnie dopasowane do potrzeb każdego dziecka, aby skutecznie wspierać jego rozwój i codzienne funkcjonowanie. Skuteczna terapia wymaga zaangażowania zespołu specjalistów, rodziny oraz środowiska szkolnego, tworząc spójną sieć wsparcia.

Terapia ADHD i wsparcie psychologiczne

Fundamentem leczenia ADHD jest terapia behawioralna, która pomaga dziecku nauczyć się kontrolować impulsywne zachowania oraz regulować emocje. W trakcie terapii:

  • rozwijane są umiejętności samokontroli i radzenia sobie z frustracją;
  • wzmacniane są pozytywne reakcje poprzez system nagród i pochwał;
  • wprowadzane są strategie samoregulacji, takie jak techniki relaksacyjne czy planowanie działań;
  • kształtowane są nawyki organizacyjne i umiejętność planowania czasu, co pomaga dziecku lepiej radzić sobie z codziennymi obowiązkami.

Terapia może odbywać się indywidualnie lub w grupach, a jej efekty są na bieżąco monitorowane i dostosowywane do postępów dziecka.

Oprócz tego bardzo ważne jest wsparcie psychologiczne, aby pomóc dziecku radzić sobie z emocjonalnymi konsekwencjami ADHD, takimi jak niska samoocena, uczucie odrzucenia, lęki czy frustracja wynikająca z trudności w nauce i relacjach społecznych. Wsparcie obejmuje:

  • terapię indywidualną, gdzie dziecko uczy się rozpoznawać i wyrażać emocje,
  • terapię grupową, która pomaga rozwijać umiejętności społeczne i budować relacje z rówieśnikami,
  • interwencje wspierające rozwój kompetencji społecznych, asertywności oraz skutecznej komunikacji.

Coraz częściej specjaliści zalecają również terapię rodzinną, tak aby włączyć rodziców i opiekunów w proces leczenia ADHD. Szczególnie istotne są tu takie kwestie jak:

  • szkolenia i warsztaty, które dostarczają wiedzy o charakterze ADHD oraz metodach radzenia sobie z trudnymi zachowaniami;
  • konsultacje indywidualne, pozwalające na omawianie konkretnych sytuacji i wypracowywanie efektywnych strategii wychowawczych;
  • nauka technik komunikacji, które pomagają unikać konfliktów i wzmacniają pozytywne relacje w rodzinie;
  • wskazówki dotyczące tworzenia przewidywalnego i wspierającego środowiska domowego, które sprzyja rozwojowi dziecka i minimalizuje stres.

Interwencje i wsparcie w szkole

Środowisko szkolne ma ogromny wpływ na funkcjonowanie dziecka z ADHD, dlatego niezbędna jest współpraca z nauczycielami, pedagogami i specjalistami. W praktyce oznacza to:

  • indywidualizację wymagań edukacyjnych, dostosowanie tempa nauki oraz metod pracy do możliwości dziecka;
  • wprowadzenie ułatwień, takich jak podział zadań na mniejsze kroki, częstsze przerwy czy pomoc w organizacji pracy;
  • dostosowanie systemu oceniania i oczekiwań, by zmniejszyć stres i frustrację ucznia;
  • regularną komunikację między szkołą a rodziną, umożliwiającą monitorowanie postępów i szybkie reagowanie na trudności.

Jakie leki na ADHD u dzieci?

Farmakoterapia stanowi jedną z metod leczenia ADHD, szczególnie w przypadkach, gdy objawy są umiarkowane lub ciężkie i wyraźnie utrudniają codzienne funkcjonowanie dziecka. Choć nie zawsze jest stosowana jako pierwszy krok w terapii, bywa niezbędnym elementem kompleksowego podejścia, zwłaszcza gdy metody niefarmakologiczne, takie jak terapia behawioralna i wsparcie psychologiczne, nie przynoszą wystarczających rezultatów.

Decyzję o rozpoczęciu leczenia farmakologicznego podejmuje lekarz psychiatra dziecięcy na podstawie szczegółowej diagnozy i obserwacji objawów. Należy przy tym pamiętać, że leki nie są „ostatnią deską ratunku”, ale narzędziem wspomagającym. Ich celem nie jest „wyleczenie ADHD”, lecz złagodzenie objawów na tyle, by dziecko mogło skuteczniej korzystać z innych form terapii i lepiej funkcjonować w codziennym życiu.

Farmakoterapia ADHD u dzieci obejmuje dwie główne grupy leków:

  • leki stymulujące – najczęściej stosowana grupa leków w leczeniu ADHD. Ich działanie polega na zwiększeniu aktywności neuroprzekaźników (głównie dopaminy i noradrenaliny) w określonych obszarach mózgu odpowiedzialnych za uwagę, kontrolę impulsów i planowanie. Najczęściej stosowane leki stymulujące to metylofenidat oraz pochodne amfetamin (np. lisdeksamfetamina, dekstroamfetamina). Leki działają szybko (w ciągu 30-60 minut od podania), a ich efekty utrzymują się od kilku do kilkunastu godzin, w zależności od preparatu. Preparaty poprawiają zdolność koncentracji, zmniejszają impulsywność i nadruchliwość;
  • leki niestymulujące – alternatywa dla dzieci, które nie tolerują leków stymulujących lub mają przeciwwskazania do ich stosowania. Najczęściej stosowanym lekiem niestymulującym jest atomoksetyna, czyli selektywny inhibitor wychwytu zwrotnego noradrenaliny. Lek działa wolniej – pełny efekt terapeutyczny może pojawić się dopiero po kilku tygodniach regularnego stosowania. Mimo to ma bardziej równomierny profil działania – działa przez całą dobę, niezależnie od rytmu dnia, a także może być lepiej tolerowany przez dzieci z zaburzeniami lękowymi lub ze współwystępującymi tikami.

W niektórych przypadkach mogą być także stosowane inne leki, takie jak guanfacyna (działająca na receptory noradrenergiczne). W Polsce lek ten jest dostępny głównie w leczeniu opornych przypadków i po konsultacji specjalistycznej.

FAQ

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat zespole nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) u dzieci.

Jak rozpoznać ADHD u dzieci?

ADHD rozpoznaje się na podstawie objawów nieuwagi, nadpobudliwości i impulsywności, które pojawiają się przed 12. rokiem życia, trwają co najmniej 6 miesięcy i występują w różnych środowiskach, np. w domu i w szkole. Objawy muszą istotnie utrudniać funkcjonowanie dziecka.

Jak leczyć ADHD u dzieci?

Leczenie ADHD obejmuje terapię behawioralną i psychologiczną, wsparcie w szkole, edukację rodziny oraz, a w niektórych przypadkach także farmakoterapię. Skuteczność leczenia zwiększa kompleksowe podejście, łączące różne formy pomocy.

ADHD u dzieci - jakie są rodzaje ADHD?

Wyróżnia się trzy typy ADHD: z przewagą nieuwagi, z przewagą nadruchliwości-impulsywności oraz mieszany. Klasyfikacja ICD-10 koncentruje się głównie na typie mieszanym (zespół hiperkinetyczny).

Jakie badania i testy wykonuje się przy podejrzeniu ADHD?

W diagnostyce ADHD stosuje się wywiady z rodzicami i nauczycielami, obserwację dziecka, kwestionariusze (np. Conners, Vanderbilt) oraz badania wykluczające inne przyczyny, takie jak lęki, problemy neurologiczne czy zaburzenia snu.

Czy ADHD można wyleczyć?

ADHD nie da się całkowicie wyleczyć, ale dzięki terapii, wsparciu i lekom można skutecznie łagodzić objawy i poprawić codzienne funkcjonowanie dziecka.

Jakie są skutki nieleczonego ADHD u dzieci?

Nieleczone ADHD może prowadzić do problemów szkolnych, trudności w relacjach, niskiej samooceny, zaburzeń emocjonalnych, a w dorosłości - do problemów zawodowych i trudności w relacjach partnerskich.

ADHD a inne zaburzenia rozwojowe - jak rozpoznać objawy ADHD?

Rozpoznanie ADHD i rozróżnienie od innych chorób, np. choroby afektywnej dwubiegunowej czy upośledzenia umysłowego, wymaga dokładnego odróżnienia jego objawów od symptomów innych zaburzeń rozwojowych, takich jak zaburzenia lękowe, opozycyjno-buntownicze, zaburzenia ze spektrum autyzmu czy trudności w uczeniu się. Ważne dla diagnozy ADHD jest to, że objawy (nieuwaga, nadruchliwość, impulsywność) muszą być obecne przed 12. rokiem życia, utrzymywać się przez co najmniej 6 miesięcy, występować w co najmniej dwóch środowiskach (np. w domu i w szkole) oraz znacząco wpływać na codzienne funkcjonowanie dziecka.