Receptomat | e-Recepta w 5 min

Sprawdź jak przyjęcie tabletki „dzień po” wpływa na miesiączkę?

Tabletka „dzień po” chroni przed niechcianą ciążą w sytuacji, gdy doszło do stosunku seksualnego bez zabezpieczenia lub stosowana metoda antykoncepcji zawiodła. Powinna być stosowana tylko okazjonalnie w tej szczególnej sytuacji. W żadnym wypadku nie należy traktować jej jako alternatywy dla metod antykoncepcyjnych stosowanych na co dzień. Jako preparat hormonalny tabletka „dzień po” może mieć wpływ na miesiączkę, co jest częstym źródłem niepokoju. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, czytaj dalej!

Spis treści

Tabletka „dzień po” – skutki uboczne

Tabletka „dzień po” stanowi metodę antykoncepcji awaryjnej. Jak każdy lek również i ona może spowodować wystąpienie określonych skutków ubocznych. Objawy, takie jak: ból i zawroty głowy, zaburzenia nastroju, bóle mięśni, ból piersi, uczucie dyskomfortu w jamie brzusznej należą do częstych niepożądanych objawów po przyjęciu tabletki „dzień po”. Wymioty to rzadziej występujący skutek uboczny. Jednak jest on szczególnie niebezpieczny, ponieważ może obniżyć skuteczność antykoncepcji awaryjnej. Jeśli do wymiotów doszło w przeciągu 3 h od przyjęcia tabletki, należy jak najszybciej spożyć kolejną. Antykoncepcja awaryjna może mieć również wpływ na okres. Wymienione skutki uboczne są charakterystyczne zarówno dla preparatu Escapelle, jak i EllaOne. 

Jak przyjęcie tabletki „dzień po” wpływa na miesiączkęTabletka „dzień po” a okres

Mechanizm działania tabletki „dzień po” polega na hamowaniu lub opóźnianiu owulacji. Dzięki temu nie dochodzi do połączenia się komórki jajowej z plemnikiem, czyli zapłodnienia. Ze względu na swoje działanie zakłócające naturalny bieg cyklu menstruacyjnego, antykoncepcja awaryjna może mieć wpływ na charakter kolejnego krwawienia miesiączkowego. Okres może być zbyt skąpy lub nadmiernie obfity, może również wystąpić w niespodziewanym czasie – zbyt wcześnie lub zbyt późno. Nierzadkim skutkiem ubocznym po przyjęciu tabletki „dzień po” jest wystąpienie plamień lub krwawień międzymiesiączkowych. Wymienione objawy powinny ustąpić do czasu pojawienia się kolejnego krwawienia miesiączkowego, a tym samym rozpoczęcia nowego cyklu. Jeśli tak się nie stanie lub krwawienie będzie nadmiernie obfite, nie zwlekaj i udaj się na wizytę do lekarza ginekologa, który wykluczył chorobową przyczynę takiego stanu.

Brak okresu po tabletce „dzień po” – o czym może świadczyć?

Brak okresu po tabletce „dzień po” to objaw, który niepokoi wiele osób, ponieważ może wiązać się z nieskutecznością antykoncepcji awaryjnej. Należy pamiętać o tym, że te leki nie zawsze zapobiegają niechcianej ciąży. Spodziewany efekt antykoncepcyjny jest zależny od dnia cyklu, w którym tabletka „dzień po” została przyjęta. Jeśli nastąpiło to już po zapłodnieniu, antykoncepcja awaryjna będzie nieskuteczna. Pamiętaj, że opóźnienie okresu niekoniecznie musi oznaczać ciąże. To również częsty skutek uboczny tabletki „dzień po”. Kiedy krwawienie nie pojawi się w spodziewanym terminie, wykonaj test ciążowy, który wykluczy lub potwierdzi Twoje przypuszczenia.

Głównym czynnikiem wpływającym na skuteczność antykoncepcji awaryjnej jest czas jej przyjęcia. Tabletkę EllaOne należy spożyć do 120 h, natomiast Escapelle do 72 h od ryzykownego kontaktu seksualnego. Jednak pomimo tego okna czasowego, nie warto zwlekać z przyjęciem tych preparatów. Dzięki platformie Receptomat.pl możesz otrzymać receptę na antykoncepcję awaryjną w ciągu 5 minut niezależnie od pory dnia i skrócić czas, który upłynie do momentu jej przyjęcia.

Podobne wpisy o tabletkach "dzień po":